Hobi ve Torna

Sanatı besleyen unsurlar hayatın kendisi olduğu kadar, aynı zamanda yine sanattır. Bu yüzden hangi sanatla iştigal edersek edelim, onun yanında başka sanat dallarıyla da ilgilenmek gerekir. Özellikle de kendi sanatımız olan Neyin yanında, ona eşdeğer diğer Türk sanatlarıyla uğraşmanın, bizlere, kendimizi geliştirmek adına çok faydası olduğuna inanıyoruz.

Üstadım Hocam Niyazi Sayın'dan aldığımız bilgi, görgü ve ışıkla, bu yolda hizmet etmeye çalışıyoruz. Hazırlanan bu sayfalar meraklılarına ithaf olunur.

 

Kolye ve Küpe Yapımı 

Kolye Ve Küpe Yapımı      Kolye Ve Küpe Yapımı      Kolye Ve Küpe Yapımı
    
Kolye Ve Küpe Yapımı Kolye Ve Küpe Yapımı
    

 

 

Zahme Yapımı

Zahme Yapımı      Zahme Yapımı      Zahme Yapımı
    
Zahme Yapımı
    

 

 

Kudüm Zahmeleri: Pelesenk ve manda boynuzu      Kudüm Zahmeleri: Pelesenk, manda boynuzu ve koç boynuzu      Kudüm Zahmeleri: Pelesenk, manda boynuzu ve koç boynuzu
    
Pelesenk ve manda boynuzundan zahme Pelesenk, manda boynuzu ve koç boynuzundan zahme Pelesenk, manda boynuzu ve koç boynuzunda zahme
    
Pelesenk, akgürgen ve koç boynuzundan zahme
    
Pelesenk, akgürgen ve koç boynuzundan zahme
    

 

 

Ebru Bizleri

Ebru Bizleri: Patuk ağacı ve manda boynuzu      Pelesenk ve Zeytin Ağcından Ebru Bizleri      Zeytin Ağcından Ebru Bizi Yapımı
    
Patuk ağacı ve manda boynuzu Pelesenk ve zeytin ağacı Ebru bizi yapımı
    
Çeşitli ağaçlardan ebru bizleri
   
Çeşitli ağaçlardan bizler
    

 

 

Hat Yazı Takımı

Kalem Kutu, Hokka, Makta, Cava Kalemliği      Kalem Kutu, Hokka, Makta, Cava Kalemliği      Manda ve Koç boynuzundan Hokka
    
Hat yazı takımı Hat yazı takımı Manda ve koç boynuzundan hokka
    
Manda boynuzundan Makta Pelesenk Ağcından Cava Kalemliği Manda Boynuzu ve Bağa kaplama Kalem Kutu 
   
Manda boynuzundan makta Pelesenk ağacından cava kalemliği Boynuz ve bağa kaplama kalem kutusu
Manda boynuzu, koç boynuzu ve zeytin ağacından divit
Manda boynuzu, koç boynuzu ve zeytin ağacından divit
    

 

 

Mühre

Mühre: Akik, pelesenk ve gümüş      Mühre: Akik, yılan ağacı ve gümüş     
    
Akik, Pelesenk ve Gümüş Akik, Yılan Ağacı ve Gümüş
    

                

 

Mühre ve Stampa

Mühre ve Stampa: Stampa manda boynuzundan yapılmıştır          
    
Stampa manda boynuzundan yapılmıştır
    

 

 

Parazvâne

Parazvâneler: Gümüş üzerine bağa kaplama      Parazvâne: Gümüş üzerine bağa kaplama     
    
Gümüş üzerine bağa kaplama Gümüş üzerine bağa kaplama
    

 

 

Destarlı Sikke

Destarlı Sikke: Koç ve manda boynuzundan Minyatür Cüneydî Tarzı          
    
Koç ve manda boynuzundan Minyatür Cüneydî Tarzı destarlı sikke
    

 

 

Tanbur Mızrabı

Tanbur Mızrapları: Bağa      Tanbur Mızrapları: Bağa      Fildişi Bağa Tanbur Mızrabı
    
Bağa tanbur mızrapları Bağa tanbur mızrapları  Fildişi Bağa Tanbur Mızrabı 
    

 

 

Pipo

Pipo: Gül ve boynuz          
    
Gül ve boynuzdan pipo
    

 

 

Ritim Kalemi

Manda boynuzu ve zeytin ağacından ritim kalemi      Koç boynuzu, manda boynuzu ve zeytin ağacından ritim kalemi      Manda boynuzundan ritim kalemi 
    
Manda boynuzu ve zeytin ağacından ritim kalemi Koç boynuzu, manda boynuzu ve zeytin ağacından ritim kalemi  Manda boynuzundan ritim kalemi
    

 


Lügatçe

Bağa: Okyanus kaplumbağasının sırt kabuğundan elde edilen bir tür malzemedir.

Biz: Ebru teknesine atılan boyalara çeşitli şekiller vermek için kullanılan, ucu metal aletler

Makta: 2-3cm eni,10-20 cm boyu olan, 2-3mm kalındığında kemik veya fil dişi bir plakadır. Bağa ve sedeften yapılan da makbuldür. Kalemin şakk ve katt ameliyesi, cam, mermer yahut maden gibi sert satıhlı yerde yapılırsa kalemtıraşın kesici ağzı zedelenip zamanla kullanılmaz hale gelir. Makta üzerinde, kamış kalemin çapına uygun yive bulunan küçük bir çıkıntı bırakılmıştır. Makta'ın bir ucuna doğru yer alan bu yive , kalemin sap tarafı , sağa sola kaçmaması için tespit edilir;kalemtıraşın keskin ağzı, kalemin boyuna paralel olarak tutulup iç veya dış tarafından kalem şakkolunur, yine yive oturtularak kalemin kattıda tamamlanır. Makta imalini bilhassa Mevlevi dervişler; çakı, mil ve kıl testere yardımıyla ince bir sanat haline getirmişler, eserlerini nakış, çiçek, yazı ve Mevlevi Sikkesiyle süsleyerek, bu aletin pek latif numunelerini ortaya koymuşlardır.  (http://hattatlar.blogcu.com)

Cava Kalemi:  Cava'da yetişen bir cins kamışın özüdür. Çok sert olması, uzun süre yazmakla bozulmaması sebebiyle, bilhassa, mushaf yazmakta hattatlarımız tarafından tercih edilmiştir. Yalnız ince olduğu için, bir kamış kalemin içine yerleştirilerek veya tutulacak kısmına bir bez parçası sarılarak kullanılır. (http://www.kalemguzeli.net)

Hokka: Hattatlarla müzehhiplerin kullandıkları içinde ekseriya siyah mürekkep bulunan ufak hokka mânasına gelir. Büyük veya küçük olsun boya konan kaplara çanak derler. Boya çanağı gibi. Hokka denince mürekkep hatıra gelir. (http://www.kalemguzeli.net)

Mühre: Kuruyan ebruları, üzerinde kalan kitre vasıtasıyla parlatmaya yarayan alete verilen ad. Mührelenen ebruların üzerindeki boyalarda bu suretle çıkmaz. (Ebru Terimleri Sözlüğü, Uğur Göktaş)

Parazvâne: Neyin alt ve üst uç kısmına takılan koruyucu bileziktir

Zahme: 1) Vurma 2) Yara 3) Çalgıç, tâzene 4) Kudüme vurulan uzunca ve ucu topuzlu değnek 5) Üzengi kayışı (Osmanlıca Lügat, Ferit Devellioğlu)

Mızrap: Telli çalgıları çalmaya yarayan, kemik, bağa veya plastikten yapılan alet, çalgıç.

Sikke: Külâh-ı Mevlevi ve fahir de denen sikke, içice geçmiş iki kat ve koyu kahve renginde, yahut bal rengi veya beyaz, dövme yünden yapılma bir külahtır.

Destar: Mevlevîlerde, sarık yerine aynı anlama gelen «destar» kelimesi kullanılmaktadır. (Rumi Mevlevi Dergisi)

Ritm Kalemi: Müzik ve Saz derslerinde tempo tutmak için kullanılan nesne.

 

 

170107